شروط جدید برای پایان‌کار ساختمان
04
ژوئن

افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای قیمت مسکن

افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای قیمت مسکن

افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای قیمت مسکن مجلسی ها با ابراز نگرانی از افزایش اخیر قیمت مسکن، تاکید کردند که دولت باید در این حوزه مراقبت های لازم را انجام دهد، چون در غیر این صورت، از آنجایی که اقشار متوسط و پایین جامعه توان خرید ندارند، درصورت افزایش قیمت مسکن، جامعه دچار مشکل می شود.

بروز رکود مجدد در بخش مسکن

در همین راستا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خارج از نرخ تورم در نیمه دوم سال جاری در بازار مسکن به تازگی باعث بروز رکود مجدد در بخش مسکن شده است، گفت: بازار مسکن کشش این را ندارد که دوباره یک افزایش قیمت آنچنانی به خود ببیند.
مجید کیانپور در گفت و گو با «صما» درخصوص وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: تا نیمه اول سال 96 بازار مسکن از آرامش مناسبی برخوردار بود و بازار پرتلاطمی را در این بخش شاهد نبودیم.
وی ادامه داد: اما از اوایل مهر ماه تا اواسط دی ماه جنب و جوشی در عرضه و تقاضا و خرید و فروش مشاهده کردیم که منجر به بالارفتن حجم تقاضای مسکن شد و افزایش قیمت ها در حد نرخ تورم حرکت می کرد.
این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه از نیمه دوم دی ماه تا اواخر بهمن ماه بازار مسکن متاثر از بازارهای موازی خود مثل بازار سکه و ارز و تعدیل نرخ سود بانکی، افزایش قیمت بیشتر از نرخ تورم را به خود دید، اظهار داشت: این افزایش قیمت بیشتر در واحدهای نقلی و واحدهای دارای متراژ 50 تا 70 مترمربع بیشتر مشهود بود و این واحدهای مسکونی بیشتر از قیمت واقعی خود عرضه شدند.

رکود مجدد در بازار مسکن حاکم شده است

کیانپور در ادامه با اشاره به وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه و در سال آینده بیان کرد: از اوایل اسفندماه یک آرامش و رکودی مجددا در بازار مسکن حاکم شده است. وضعیت بازار مسکن در سال جدید هم بستگی به بازارهای موازی دارد که این بازارها چه حرکتی را در پیش بگیرند و قیمت مسکن از وضعیت این بازارها تبعیت خواهد کرد.
وی در عین حال با تاکید بر اینکه ما نرخ مسکن و رونق خرید و فروش مسکن را ناشی از بالا رفتن قیمت ها نمی دانیم اظهار داشت: درواقع به عقیده ما رونق خرید و فروش مسکن بیشتر ناشی از افزایش خرید و فروش ها و گردشی است که در عرضه و تقاضا صورت می گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: همچنان تعادل مناسب بین عرضه و تقاضا برقرار باشد و با سیاست های حمایتی که دولت در این حوزه اعمال می کند، از افزایش بی رویه نرخ مسکن جلوگیری شود و شاهد برقراری آرامش در بازار مسکن باشیم.
کیانپور همچنین در پاسخ به اینکه رکود مسکن در اسفند ماه ناشی از چه عاملی بوده است، اظهار داشت: افزایش قیمت خارج از نرخ تورم باعث بروز این رکود شده است؛ چون بازار مسکن کشش این را ندارد که دوباره افزایش قیمت آنچنانی به خود ببیند. وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا دامنه تغییرات قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم شکل نگیرد.

تحرکات اخیر بازار مسکن به اقدامات دولت برنمی گردد

همچنین دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی چند ماه پایانی سال 96 بازار مسکن تکان خورده است گفت: البته این تحرکات در بازار مسکن برنمی گردد به برنامه هایی که دولت در حوزه مسکن دارد و یا اقداماتی که انجام داده است.
صدیف بدری در گفت و گو با «صما» افزود: درواقع این تحرکات ناشی از تحرکات اقتصادی موجود در اقتصاد کشور و تحرکاتی بوده که در بازار ارز صورت گرفته است و در پی آن بازار مسکن هم چند ماهی است که تکان خورده و دادوستدهایی در آن صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این تحرکات در بازار مسکن از بهمن ماه 96 افزایش یافت و منجر به تحرکات خوبی در بازار معاملات مسکن شد. اما باید مراقبت کرد که این موضوع بخش مسکن را دچار مشکل نکند.
بدری در این زمینه تشریح کرد: از آنجایی که توان خرید در بین اقشار متوسط و رو به پایین جامعه وجود ندارد، درصورت افزایش قیمت مسکن، جامعه دچار مشکل می شود و باید در این حوزه مراقبت هایی از سوی مسئولان ذیربط انجام بگیرد.

افزایش غیرمنتظره قیمت مصالح ساختمانی

افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای قیمت مسکن . سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال جدید گفت: پیش بینی ما این است که در سال جدید نسبت به سال 96 رونق بازار مسکن افزایش بیشتری پیدا کند. نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: اگرچه در سال جاری تحرکاتی در بازار مسکن اتفاق افتاد؛ اما شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی بودیم. به طوری که قیمت برخی از مصالح مثل میلگرد افزایش زیادی داشت و مبلغ آن از 1600 تومان به 2600 تومان رسید. وی همچنین با بیان اینکه در سال 96 قیمت آهن هم به صورت غیرمنتظره ای گران شد، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی تهدیدی برای قیمت مسکن است و این امکان وجود دارد که منجر به بالارفتن قیمت ها در بازار مسکن شود و مجددا رکود بر بخش مسکن حاکم شود. بدری با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت ها در بازار مسکن باید معقول و منطقی باشد تا توان خرید مردم بیش از این کاهش پیدا نکند، تصریح کرد: چون در این شرایط بازار مسکن با رکود بسیار سنگینی مواجه خواهد شد.

به نقل از صما

روابط عمومی گروه بین المللی کارخانجات آجر نسوز نما دیرگداز